1.3 Openbare orde en veiligheid
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
We willen de lokale veiligheid in onze gemeente tenminste op hetzelfde niveau houden of verbeteren. | |||||||||||||||||||
In 2025 werken we aan de gestelde koers uit het integraal veiligheidsbeleid 2024-2027. We hebben dit jaar extra aandacht voor onze jeugd en de thema’s ondermijning, cybercrime en de verbinding tussen de complexe zorg- en veiligheidsproblematiek. We zijn 24/7 beschikbaar bij calamiteiten en incidenten, blijven trends en ontwikkelingen volgen en prioriteren deze.
De afgelopen maanden hebben we gewerkt aan de bewustwording op het thema ondermijning zowel intern als met bedrijven en de LTO. Er is een begin gemaakt met het herzien van het Bibob-beleid en hieraan gekoppeld de uitvoering. Daarnaast zijn we dit jaar gestart met een Veiligheidsteam tijdens grote evenementen. Dit team met onder andere veiligheidspartners en onze organisatie kan dan tijdens het evenement sturen op onveilige situaties of risico’s. Op het thema zorg- en veiligheid, zijn er meerdere trainingen gegeven ter versterking van de Aanpak Voorkoming Escalatie (onbegrepen gedrag).
Informatieveiligheid
De digitalisering van gemeentelijke processen zet onverminderd door, net als de afhankelijkheid en eisen die daaraan worden gesteld. We houden hierbij nauwlettend de vinger aan de pols. In de eerste maanden van 2025 is voortgebouwd op de uitvoering van het BIO-actieplan, zijn aanvullende maatregelen getroffen om te voldoen aan strengere auditvereisten en is de voorbereiding op de nieuwe Cyberbeveiligingswet geïntensiveerd. De formele ENSIA-verantwoording over 2024 is succesvol afgerond en het traject voor 2025 ligt op koers.
De komende maanden richten we ons op het verder versterken van de technische beveiliging en het borgen van de werking van maatregelen. Daarbij vraagt de implementatie van nieuwe wetgeving zoals NIS2 om extra inzet en middelen. We blijven zoeken naar een balans tussen uitvoerbaarheid en betaalbaarheid.