1.1 Bestuur
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
De meerjarenvisie ‘Brede welvaart voor De Fryske Marren, visie tot voorbij 2030’ geeft kleuring aan het te ontwikkelen beleid voor de toekomst. | |||||||||||||||||||
De meerjarenvisie ‘Brede welvaart voor De Fryske Marren, visie tot voorbij 2030’ vormt het kompas voor het ontwikkelen van toekomstbestendig beleid. Deze visie helpt om beleidskeuzes te duiden in het licht van brede welvaart en de Sustainable Development Goals (SDG’s). In de afgelopen periode is de toepassing van het gedachtegoed op meerdere beleidsterreinen versterkt. Hiermee groeit de verankering van brede welvaart in ons beleid, als leidraad voor het realiseren van maatschappelijke opgaven en het concretiseren van onze toekomstvisie.
Er wordt ingezet op het verder verdiepen en toepassen van brede welvaart binnen lopende programma’s en beleidsontwikkelingen. We verkennen daarbij hoe brede welvaart structureel onderdeel kan worden van monitoring en sturing.
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
Er is behoefte aan een andere wijze van samenwerking tussen de verschillende gremia. In die doorontwikkeling willen we stappen blijven zetten. | |||||||||||||||||||
Voor realisatie van deze doelstelling is een transparante en open communicatie een belangrijke voorwaarde. In diverse overlegstructuren is permanent aandacht voor de onderlinge samenwerking tussen raad en college.
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
We vinden een goede samenwerking met onze inwoners en ondernemers belangrijk en willen geen belangrijke besluiten nemen, zonder te weten hoe onze inwoners hierover denken. | |||||||||||||||||||
We hebben de afgelopen maanden gewerkt (en blijven werken aan) aan de algemene doorontwikkeling van Wikselwurk. Vanuit verschillende invalshoeken wordt participatie versterkt. Dit gebeurt bijvoorbeeld door de gespreksleiderspool te professionaliseren met het opleiden tot dagvoorzitters. Door middel van een evaluatie van Wikselwurk (het beleid en de participatietrajecten), proberen we een nog betere aansluiting bij inwoners te zoeken. Een voorbeeld hiervan is het onderzoeken of een digitaal participatieplatform haalbaar is. Daarmee kan een bredere doelgroep sneller worden betrokken bij nieuw beleid of initiatieven.
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
Jongeren meer betrekken bij gemeentelijke thema’s om hun bewustwording op het functioneren van ons bestuur te vergroten. | |||||||||||||||||||
In 2025 is gefaseerd gestart met het plan jeugdparticipatie. De beschikbare middelen worden gericht ingezet om Tienskip ruimte te geven om binnen de gemeente jongeren meer te betrekken bij het ontwikkelen van (nieuw) beleid. Via participatie worden jongeren op een passende manier betrokken bij beleidsvorming op thema’s die hen direct raken, zodat beleid beter aansluit bij hun leefwereld.
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
Een slagvaardige organisatie; de focus ligt op verbinding en samenwerking en we zetten in op kwaliteitsverbetering. | |||||||||||||||||||
Collegeonderzoeken
De verbeteracties naar aanleiding van de collegeonderzoeken naar de klachtenprocedure en schuldhulpverlening (uitgevoerd in respectievelijk 2022 en 2023) zijn in 2024 voortgezet. Voor de klachtenprocedure zijn onder andere een jaarplanning en procesoptimalisaties doorgevoerd. Binnen de schuldhulpverlening is ingezet op verbeterde vroegsignalering en de verdere uitwerking van nazorgtrajecten, mede in reactie op wetswijzigingen die de looptijd van schuldhulpverlening hebben verkort. De nieuwe interne auditor is half april 2025 gestart en zij zal bij de najaarsrapportage 2025 een nadere update geven.
Rekenkamer De Fryske Marren
Het onderzoek ‘Instandhouding van Kapitaalgoederen’ is opgestart en bevindt zich in de verdiepende fase. Het onderzoek richt zich op het beheer en onderhoud van (civiele) kunstwerken en op de vraag in hoeverre de gemeente goed inzicht heeft in de beheersing van onderhouds- en vervangingsprojecten van deze kapitaalgoederen. Streven van de Rekenkamer is dit onderzoek voor het aanstaande zomerreces af te ronden en aan de gemeenteraad aan te bieden.
Daarnaast neemt de Rekenkamer deel aan het Doe Mee onderzoek van 2025 van de Vereniging van Rekenkamers. Het onderwerp is Onderbesteding. Onderbesteding is een situatie waarin een overheid niet in staat is zijn financiële middelen in te zetten voor de doelen waarvoor ze zijn bedoeld.
Centrale huisvesting op Herema State
In het najaar van 2024 is gestart met de voorbereiding van de centrale huisvesting van bestuur en organisatie op Herema State. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de verbouwing. De werkzaamheden verlopen volgens planning met een realisatie in het vierde kwartaal van 2025. De raad wordt tussentijds geïnformeerd via de raadsnieuwsbrief.
Werving & selectie
De afgelopen jaren zijn de kosten voor personeel en organisatie toegenomen. Dit komt mede doordat we het afgelopen jaar meer vacatures hadden op hoger functieniveau, wat de werving intensiever en complexer maakt. Tegelijkertijd is de arbeidsmarkt bijzonder krap, vooral voor specialistische functies, waardoor het lastiger is om geschikte kandidaten te vinden. Daarnaast spelen een aantal structurele ontwikkelingen mee, zoals hogere kosten voor functiewaardering en noodzakelijke externe ondersteuning.
Doelstelling: | |||||||||||||||||||
Zicht houden op de uitvoering van bij verbonden partijen ondergebrachte gemeentelijke taken door implementatie van de Nota verbonden partijen 2022 ‘In gezamenlijkheid sturing geven aan samenwerken’. | |||||||||||||||||||
De Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is op 1 juli 2022 op een aantal punten aangepast. Een deel van de wijzigingen is automatisch van kracht en zijn in werking getreden. Voor de andere aanpassingen moeten de bestaande afspraken tussen samenwerkende overheden (de gemeenschappelijke regelingen) worden aangepast. De wet schrijft voor dat deze aanpassingen uiterlijk voor 1 juli 2024 moeten zijn doorgevoerd.
In juni 2024 is de raad via een raadsmemo geïnformeerd over de voortgang per gemeenschappelijke regeling. In deze memo is vermeld dat de FUMO de wettelijke deadline van 1 juli 2024 niet haalt. Naar verwachting wordt de regeling van de FUMO in de loop van 2025 aangepast. Voor de Marrekrite is de wijzigingsprocedure inmiddels gestart. De verwachting is dat de gemeenschappelijke regeling Marrekrite in de loop van 2026 is gewijzigd.